Ned i vekt med smart og sunn mat

Et kurs med praktisk matlaging, råvarekunnskap og teori

Kurset er utsatt inntil videre grunnet Covid-19 situasjonen.

Hvem passer kurset for?

Kurset; Ned i vekt med smart og sunn mat passer for deg som ønsker å gå ned noen få kilo, få en litt smalere midje, og føle deg vel med deg selv. Eller for deg som ønsker en større vektreduksjon for å ivareta helsen din

Du må være over 18 år for å delta på kurset.

Hva lærer jeg på kurset?

Du vil i løpet av kurset, lære om smart og sunn mat ved vektreduksjon gjennom teori, samt gjennom praktisk matlaging og råvarekunnskap.

Kurset fokuserer IKKE på nei-mat og ja-mat, men på mat det er smart å spise mer av og mat det er smart å spise mindre av for å klare å gå ned i vekt - og bli der!

Råvarene til oppskriftene vi lager får du kjøpt i helt vanlige dagligvarebutikker og oppskriftene er enkle og kan brukes til hele familien.

Den teoretiske delen av kurset har fokus på:

Den teoretiske delen av kurset har fokus på hva som regnes som sunn og smart mat ved vektreduksjon, kroppens energiforbrenning, verktøy og metoder ved vektreduksjon, hvordan vurdere oppskrifter og næringsdeklarasjoner og matvarer som har dokumentert effekt på vektbalansen.

Gjennom råvarekunnskap vil du lære mer om f.eks. hvilke sukkeralternativer som kan brukes til desserter i stedet for vanlig sukker, fullkorn og fiber i kosten, eller hvilke typer matoljer og spisefett som er sunne og smarte å bruke når du skal ned i vekt.

Den praktiske delen av kurset har fokus på:

Deltakerne lager mat sammen under veiledning av meg. Etterpå spiser vi sammen. Vi skal lage retter med grønnsaker, frukt, belgvekster, grove kornprodukter, kjøtt og fisk samt dessert med et litt sunnere sukkeralternativ enn vanlig sukker.

Hvor holdes kurset?

Karmøy


Hvor lenge varer kurset?


Dagskurs, 6-7 timer, enten lørdag eller søndag.

Pris?

Omtrent 1600,- per person.


Har du spørsmål?

Det vil komme mer informasjon etter hvert, men dersom du allerede nå har spørsmål om kurset, ta gjerne kontakt på mobil eller mail så hjelper jeg deg.

Her er noen eksempler på hva vi skal lage på kurset

Rissalat Granny Smith

Fullkornsris, selleri og Granny Smith er noen av ingredienesene i denne salaten. Smart salat å ha i kjøleskapet når du blir fysen på noe godt. Eller til jobblunch.

Smuldrepai med frukt

Vi velger frukt etter sesong. Enkel dessert som stiller søtsuget. Her brukes smarte sukkeralternativer uten at det går på bekostning av smak. Serveres  med vaniljesaus/krem eller is.

Litt sunnere sukker

På kurset; Ned i vekt med smart og sunn mat, skal vi blant annen lage dessert med sukrin som er et litt sunnere og smartere alternativ til sukker når du skal ned i vekt.